El cos vestit. Siluetes i moda (1550-2015)

Permanent

Des de l’antiguitat els humans han alterat la forma i l’aparença del seu cos amb pentinats, joies, tatuatges i, sobretot, mitjançant el vestit.

Les diferents maneres de vestir-se tenen a veure amb els codis morals, socials i estètics de cada època. La moda imposa cànons de bellesa i les siluetes i els volums es modifiquen: la natura deixa pas a l’artifici. El vestit canvia les proporcions i modifica la relació de la persona respecte de l’espai i dels altres individus.

L’exposició El cos vestit explica com el vestit modifica l’aparença del cos mitjançant unes accions que tendeixen a comprimir-lo i alliberar-lo alternativament, des del segle XVI fins avui dia.

El vestit modifica l’aparença del cos:

Amplia: Crea volum mitjançant estructures interiors o bé amb teixits rígids i amples, que el separen del cos.

Eixamplen la figura de la cintura als peus: guardainfantes, enagos, mirinyacs i polissons.Embolcallen i amplien la silueta: xals i capes.

Redueix: Minva les formes naturals del cos, especialment el tòrax i la cintura.

Comprimeixen el tors: cotilles, gipons, sostenidors i cinturons.

Allarga: Estira la imatge perquè el cos sembli més alt.

Prolonguen la figura: sabates de talons i plataformes, pentinats, barrets i vestits amb cues llargues.

Perfila: Ressegueix les formes del cos sense modificar-lo.

Marquen la silueta: mitges, guants, bodis i samarretes de gènere de punt i teixits elàstics.

Destapa: Insinua la silueta, mostra cames i braços i ensenya la pell.

Revelen la figura: teixits transparents; vestits curts, sense mànigues i escotats.

Comissari/a

Teresa Bastardes i Silvia Ventosa, Departament de Col·leccions del Museu del Disseny. Amb la col·laboració del Departament d’Exposicions

Número de peces

Superfície

650 m2

Espai

3a planta

Preus

Entrada general: 6 €
Entrada reduïda: 4 €

DESCARREGAR FULL DE SALA

Àmbits de l'exposició

• 1550–1789

El cavaller i el cortesà. El vestit comprimeix el cos

• 1789–1825

Roba i Revolució. El cos s’allibera

• 1825–1845

Dames etèries. El vestit infla el cos

• 1845–1868

Els burgesos mudats. Exageració dels volums

• 1868–1888

L’època del polissó. L’important és al darrere

1888–1910

Belles en forma d’S. El vestit deforma el cos

• 1910–1930

El vestit ensenya el cos. Fora cotilles!

• 1930–1960

Alta costura. La silueta artificial

• 1960–1990

Prêt-à-porter. El cos es mostra

• 1990–2014

Dissenyadors versus globalització. El vestit perfila, embolica o ensenya el cos

• Estructures interiors

Elements amagats a l’interior del vestit que ajuden a crear siluetes i volums.

Activitats relacionades