Espill: un satèl·lit per al solstici

Temporal

El Disseny Hub Barcelona dona la benvinguda al Nadal amb una nova instal·lació de disseny especulatiu que es penjarà al sostre del vestíbul del centre. ESPILL: Un satèl·lit per al solstici, una creació de l’estudi d’arquitectura TAKK, recupera la iconografia de l’estel dels Reis d’Orient per obrir el debat sobre la contaminació lumínica que es deriva de pràctiques com ara la il·luminació nadalenca o la creixent presència al cel de punts lluminosos que corresponen a objectes d’origen humà.

La intervenció de TAKK es materialitza en la reproducció a mida real d’un satèl·lit de 180 kilos i 5 metres de diàmetre: una esfera rodona recoberta de miralls. El projecte especulatiu també inclou el relat sobre com s’enviaria el satèl·lit a l’espai, com es veuria des de la superfície de la Terra o com orbitaria al seu voltant.

Amb aquesta intervenció es vol posar de manifest l’augment de la contaminació lumínica i els seus efectes ambientals. I ho fa en un moment paradigmàtic, el Nadal. Obrim així el debat sobre la il·luminació ornamental nadalenca, vinculada a la història de la comercialització d’aquesta festivitat i a l’electrificació de les ciutats com un discurs de progrés. “ESPILL” recupera la iconografia de l’estel que, segons la tradició cristiana, va guiar els Reis d’Orient cap a Betlem i contempla substituir tota la il·luminació a peu de carrer per un punt de llum al cel que estaria generat per aquest satèl·lit. Això suposaria una reducció de la contaminació lumínica i un estalvi energètic, ja que la generació de llum es produeix per la refracció del sol.

Amb aquesta proposta de disseny especulatiu, el DHub vol demostrar com el disseny pot ser útil per fer preguntes i obrir debats sobre temes que preocupen a la societat, a més de plantejar propostes i altres escenaris possibles.

Comissari/a

Jose Luis de Vicente