Donació de l'Arxiu de Juli Capella, arquitecte i divulgador del disseny

El Museu del Disseny de Barcelona rep la donació de l’arxiu de l’arquitecte i divulgador del disseny Juli Capella.

El Museu del Disseny de Barcelona, depenent de l’Institut de Cultura de Barcelona, ha rebut en donació l’arxiu de l’arquitecte i divulgador del disseny Juli Capella. Aquesta donació suposa l’increment dels fons arxivístics del Centre de Documentació d’aquesta institució.

El fons és un extens recull de documents relacionats amb dissenyadors, empreses i institucions vinculades amb el disseny. No és tracta tant del material que ha generat Capella al llarg de la seva trajectòria professional sinó de la documentació amb la que ha treballat, tot i incloure també correspondència o documentació original, fruit de la seva relació amb altres professionals, empreses i institucions. La donació conté documents datats entre 1983 i 2013.

La documentació rebuda és fruit de l’activitat de Juli Capella en els seus múltiples projectes: com a director de revistes especialitzades (De diseño, Ardi) i col·laborador en diferents revistes i diaris (El Periódico, Avui, El País, Barcelona Metròpolis Mediterrània); com a autor de nombrosos llibres sobre disseny (Diseño de arquitectos en los 80 -Gustavo Gili, 1987-,  Dictionnaire International des Arts Appliqués et du Design -Editions du Regard, 1996-, Perché un libro su Enzo Mari -Federico Motta Editore, 1997-, Rafael Moneo, diseñador -Santa & Cole / ETSAB, 2003-, Cocos, copias y coincidencias -Electa, 2003-), etc.; conferenciant i professor en un bon nombre de facultats i escoles de disseny, nacionals i internacionals; comissari d’exposicions i d’esdeveniments que han sigut rellevants en la història del disseny en el nostre país (Diseño Barcelonés del Siglo XX: de Gaudí a las Olimpiadas, Oriol Bohigas, passió per la ciutat, Oscar Tusquets Blanca. El Laberinto: Arquitectura, diseño y arte, Cocos, copias y coincidencias o la biennal Primavera del disseny).

Va rebre, juntament amb Quim Larrea, una menció honorífica en els Premios Nacionales de Diseño 2000. Ha estat president del FAD (Foment de les Arts i del Disseny de Barcelona) i promotor de l’Any del Disseny (2003) i va participar en la selecció de peces de disseny industrial per al Museu de les Arts Decoratives de Barcelona (1995).

La donació de Juli Capella consisteix en més de 60.000 documents, entre catàlegs d’empreses, dossiers de productes, diapositives, fotografies, dibuixos, croquis o plànols tècnics, biografies i currículums, notes de premsa i reculls d’articles, etc. Tots ells relacionats primordialment amb el disseny i l’arquitectura, tot i que destaca especialment la documentació sobre disseny industrial, centrat en autors (dissenyadors o arquitectes) i productores.

Juli Capella (Barcelona, 1960) va iniciar estudis de disseny industrial a l’Escola Massana i els va abandonar per iniciar la carrera d’arquitectura a l’ETSAB (Escola Tècnica Superior de Arquitectura de Barcelona), on va obtenir el títol d’arquitecte el 1991. Capella ha desenvolupat la seva activitat professional dins del camp del disseny i l’arquitectura, tant en el desenvolupament de projectes creatius de disseny gràfic o disseny industrial, interiorisme, arquitectura i urbanisme, com en la basant teòrica d’aquestes disciplines. Des del 1982 fins el juliol del 1997 realitza la seva tasca en associació amb Quim Larrea i a partir d’aquesta data, des del seu nou estudi, Capella, Arquitectura & Design. El 2001 crea Capella Garcia Arquitectura per a la realització de projectes arquitectònics.

El Centre de Documentació del Museu del Disseny de Barcelona és un espai públic de consulta i recerca especialitzat en arts decoratives i disseny. Els seus fons provenen de les antigues biblioteques dels museus de les Arts Decoratives, el Museu de Ceràmica, el Museu Tèxtil i d’Indumentària i el Gabinet de les Arts Gràfiques de Barcelona. Altres institucions que han integrat les seves biblioteques o arxius  en aquest centre són el FAD (Foment de les Arts i el Disseny), l'ADG-FAD (Associació de Directors d’Art i Dissenyadors Gràfics del FAD), l'ADI-FAD (Associació de Dissenyadors Industrials del FAD), el BCD (Barcelona Centre de Disseny), l'Associació per a l'Estudi del Moble, el Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya o els dissenyadors Yves Zimmermann i André Ricard.

La donació de l’arxiu de Juli Capella al Museu del Disseny de Barcelona posa de manifest, un cop més, el valor patrimonial del disseny i permet posar a l’abast dels ciutadans aquesta informació que ajuda a entendre millor la transcendència d’aquesta disciplina.