L’ebenista Adolf Rius, autor d’un dormitori Art Déco

Amb Adolf Rius Satorra (1904-1987), en la que seria la tercera generació d’ebenistes establerts a Esparreguera durant la segona meitat del segle XIX, la nissaga dels Rius arriba a la seva plenitud creativa. N’és un clar exponent, un dormitori Art Déco de 1933, encàrrec de l’empresari Josep Elias Serra, en ocasió del seu enllaç matrimonial amb Alicia Pascual Reyes. El 1994, la contraient va lliurar el dormitori en concepte de donació a l’Ajuntament de Barcelona, quan era ja vídua. En un primer moment va ingressar al Museu de les Arts Decoratives i avui dia forma part de la nostra Col·lecció de mobiliari històric.

Integra el dormitori un llit, flanquejat per dues tauletes de nit, un armari i un original tocador que exhibeix una lluna circular amb voravius bisellats en formes geomètriques. L’acabat del mobiliari és en aplacat de noguera. Els elements més característics del conjunt i que li atorguen personalitat i elegància són unes peculiars potes compactes pintades de negre, amb aresta frontal arrodonida, presents en cadascun dels mobles. Es mostren en la part lateral travessades, respectivament, per quatre barres de fusta clara, secció cilíndrica i en disminució gradual de longitud. El dormitori és un exemple i emblema de la qualitat i originalitat de les produccions del taller d’Adolf Rius en els anys trenta del segle passat, de les quals s’han conservat escassos testimonis.